Hotelprijsvergelijkers: Vertrouw Ze Niet Blindelings!
07 november 2012 

Hotelprijsvergelijkers: Vertrouw Ze Niet Blindelings!

Hotelprijsvergelijkers: vergelijk ze niet blindelings!Je kent ze vast: prijsvergelijkingssites die je de goedkoopste reisdeals beloven. Onlangs werd ik benaderd door Trivago, die zichzelf de grootste hotelprijsvergelijker ter wereld noemt. Of ik hun site wilde promoten?

Omdat ik graag over écht goedkoop reizen blog, nam ik  eerst de proef op de  som. Ik had pas een uiterst voordelig en prima hotel in Dubai geboekt en wilde wel eens zien of die ook uit de Trivago-machine zou rollen. Niet dus…

Direct bij het hotel boeken

Meer dan honderd boekingsites zijn partner van Trivago. Daar horen grote namen bij zoals Expedia.nl, Booking.com en Hotels.com, die doorgaans al weinig structureel voordeel te bieden hebben.

Niet dat de sites niet bruikbaar zijn.  Ze kunnen heel goed dienen voor het vinden van een hotel. Want heb je de naam van een hotel dat je aardig lijkt, dan kun je altijd bij het hotel zelf proberen om een goedkopere deal te krijgen. Dat lukt meestal, want hotels doen nu eenmaal liever directe boekingen. Dan zijn ze minder commissie aan Trivago & co. kwijt.

Goedkope hotelketen

De goedkope hotelketen waarbij ik in Dubai boekte, is het vrij nieuwe EasyHotel. Deze keten, gelinkt aan EasyJet, gaat steeds meer wereldwijd.  Voor een twin room bij EasyHotel  betaal ik krap 85 euro voor drie nachten… Daar heb ik bij Trivago niet eens één Midden-Oosterse nacht voor…

In eerdere blogs gaf ik al aan: trek vooral je eigen plan als het om boeken van hotels gaat. Laat je niet opjutten door slogans van hotelprijsvergelijkers of  tekstjes op boekingsites die zeggen dat dit de laatste kamer voor deze voordelige prijs is. Heus, in de meeste gevallen is dat 100% marketing. Check maar eens bij het hotel zelf of ze werkelijk zo vol zitten!

© 2012, Mariëtte van Beek

Vind je Reisomtereizen.nl leuk? Like dan de speciale fanpage op Facebook. 😉

Over de schrijver
G.J. Krol
Door

G.J. Krol

op 24 Aug 2013

Via Trivago een kamer geboekt in een hotel in Chiang Mai Thailand. Op de dag van boeking werd het verschuldigde bedrag op de creditcard in rekening gebracht. Vervolgens werd per email de voucher toegezonden. Tot zover geen probleem. Echter van de creditcardmaatschappij hoorde ik dat het verschuldigde bedrag twee keer in rekening was gebracht, en ook twee keer afgeboekt. Per email werd de fout toegegeven en toegezegd dat het teveel teruggestort wou worden. Bovendien werd gevraagd of ik mijn verblijf wilde verlengen. Nog diezelfde dag kreeg ik een e-mail dat de dag ervoor het faillissement was aangevraagd. Als je dit weet en toch nog iets probeert te verkopen, en als je zegt geld terug te storten terwijl je weet dat dat niet gebeurt, ben je in mijn ogen een oplichter. Ik overweeg hiervan aangifte te doen.

Peter Bracke
Door

Peter Bracke

op 14 Nov 2014

Qoute "Laat je niet opjutten door slogans van hotelprijsvergelijkers of tekstjes op boekingsites die zeggen dat dit de laatste kamer voor deze voordelige prijs is. Heus, in de meeste gevallen is dat 100% marketing. Check maar eens bij het hotel zelf of ze werkelijk zo vol zitten!" Dit klopt inderdaad. Zelf al eens de proef op de som gedaan. We hadden een leuk hotelletje in Frankrijk gevonden voor een verlengd weekende en volgens, alweer, Trivago was het hotel volgeboekt. Dan maar zelf contact opgenomen met het hotel via hun eigen website. Dit verliep heel vlot en heel vriendelijk en toen bleek dat ze nog voldoende ruimte hadden en het was dan nog eens goedkoper dan via Trivago. Wijzelf wilden hier dan toch wel eens het fijne van weten. Nu blijkt dat de (meeste) hotels slechts een beperkt aantal kamers ter beschikking stellen van Trivago en aanverwanten en de andere kamers in eigen beheer verhuren. Dit om te vermijden dat hun eigen (vaste) klienteel niet meer zou kunnen boeken en ook om te vermijden dat ze voor hun hele hotel commissie aan Trivago moeten betalen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik sindsdien Trivago enkel gebruik om een hotel te vinden en te vergelijken. Boeken doe ik principieel enkel nog bij het hotel zelf. PB

Latricia
Door

Latricia

op 14 May 2016

You write so well (e.g., google “It was scandalous – it wasn’t supposed to han21p&#8p2e; ). Not only that, with insight as well. Wish you well in your venture and keep writing.

Linda
Door

Linda

op 03 Jun 2019

Top, en zo is het, beter bij de accomodatie zelf boeken. Voor uzelf en de hotelier voordeliger! Een hotel betaald de commissie aan de boekingssites, daar verdienen zij hun geld mee. Prima om te zoeken, maar open een 2e scherm en zoek op de eigennaam van het hotel dat u wilt boeken en zie direct uw voordeel.

Lala
Door

Lala

op 15 Jun 2016

Мыкты сайт түбөлүккө

BennyDix
Reactie plaatsen